color-management

Χρωματική διαχείριση


Για τις επιχειρήσεις της οπτικής επικοινωνίας η ακριβής ταύτιση των χρωμάτων στο υλικό και στο λογισμικό είναι κομβικής σημασίας. Παράλληλα, είναι σημαντικό και για τους πελάτες να μην υπάρχουν παρανοήσεις σχετικά με το χρώμα που βλέπουν στην οθόνη τους και με αυτό που θα δουν στη τελική εκτύπωση του εντύπου τους.

Η χρωματική διαχείριση δημιουργήθηκε για ακριβώς αυτό το λόγο. Μας βοηθάει στον έλεγχο της προβολής μιας εικόνας στην οθόνη μας αλλά και στον καθορισμό μιας πιστής εκτύπωσης του έντυπού μας. Επίσης, είναι απαραίτητη για τη σωστή μεταβίβαση των εικόνων από το ένα λογισμικό στο άλλο και την ποιοτική αναπαραγωγή των χρωμάτων.

Τα κύρια στοιχεία της διαχείρισης χρωμάτων είναι το προφίλ και ο χρωματικός χώρος.
Το προφίλ βοηθάει τον υπολογιστή και το λογισμικό στο να γνωρίζουν ποια πραγματικά χρώματα σημαίνουν οι τιμές RGB μιας ψηφιακής φωτογραφίας. Συγκρίνεται με μια μικρή ετικέτα που είναι κολλημένη σε κάθε εικόνα και συσκευή απεικόνισης και περιγράφουν συγκεκριμένα χρώματα σε RGB και στην ειδική γλώσσα διαχείρισης χρωμάτων.

Όταν, για παράδειγμα, μετατρέπουμε τις φωτογραφίες μας σε CMYK περιορίζουμε ανάλογα και το εύρος του χρώματος. Το RGB έχει πιο ευρύ φάσμα (καθώς είναι φως) από το CMYK που είναι μελάνι. Όταν λοιπόν μετατρέπουμε τη φωτογραφία σε CMYK στην ουσία μικραίνουμε το εύρος του χρώματός της, καθώς πολλά χρώματα δεν μπορούν να αποδοθούν στην τετραχρωμία. Εάν χρησιμοποιήσουμε όμως το σωστό προφίλ αφαιρεί κατά κάποιο τρόπο ποσότητα του μελανιού ώστε να έχουμε λιγότερη απώλεια χρώματος εξαιτίας της απορρόφησης.

Ο χρωματικός χώρος περιγράφει το εύρος χρωμάτων που μπορεί να επεξεργαστεί μια συσκευή απεικόνισης. Περιγράφει το μέσο χρωματικό χώρο που μπορεί να εκτυπώσει μια τυπική οθόνη. Ο πιο κοινός χρωματικός χώρος είναι ο sRGB. Υπάρχουν όμως και μεγαλύτεροι χρωματικοί χώροι, όπως οι ProPhoto RGB, Adobe RGB 1998, Wide Gamut RGB που χρησιμοποιούνται για απαιτήσεις υψηλότερης ποιότητας.